Kaakklachten

Kaakklachten kunnen afkomstig zijn van de kauwspieren en of het kaakgewricht. Deze klachten kunnen leiden tot beperkingen in dagelijkse activiteiten als eten, praten, gapen en hoofdpijnklachten. Ook kan het zijn dat je last hebt van pijnlijke tanden. Pijnlijke tanden kunnen het gevolg zijn van een overbelasting van de spieren rondom het kaakgewricht.

De symptomen die optreden bij kaakklachten zijn vermoeide kauwspieren, geluiden bij het openen en of sluiten van de mond, een scheve opening van de mond. Ook kan het eten van hard voedsel problemen geven bij het bijten hierop.

De oorzaak van kaakklachten ligt vaak aan een disbalans van de spieren van het kaakgewricht. Door overmatig of verkeerd gebruik van de kauwspieren door bijvoorbeeld veelvuldig kauwgum gebruik, knarsetanden gedurende de nacht of tanden hard op elkaar te klemmen kunnen de spieren van de kaak worden overbelast. Ook kan een eenmalig trauma op de kaak de oorzaak zijn van het ontstaan van kaakklachten.

Om de oorzaak van kaakklachten te achterhalen volgt na de intake een functie onderzoek van de kaak. Het gebit, bewegingen van het kaakgewricht, spieren van de kaak en de nek wordt onderzocht op functieverlies. De behandeling van de kaak kan bestaan uit het mobiliseren/corrigeren van het kaakgewricht en nek en het rekken van de overbelaste spieren. Verder worden de spieren die niet goed functioneren getraind om sterker te worden. Soms kan het noodzakelijk zijn om de spieren binnenin de mond te behandelen.