Hoofdpijn

Mensen met hoofdpijnen vinden vaak hun weg naar de chiropractor. Er zijn verschillende soorten hoofdpijnen maar de meeste bekende zijn migraine en spanningshoofdpijn. Deze hoofdpijnen hebben een karakteriserend patroon en kunnen vaak goed door een chiropractor worden behandeld.

Migraine

Migraine is veel voorkomend en betreft een hoofdpijn die aanvalsgewijs optreedt. De hoofdpijn treed vaak plotseling op en zit meestal aan één kant van het hoofd en is vaak hevig en bonzend van karakter. De aanval gaat vaak gepaard met misselijkheid en overgeven en ook kan het zijn dat licht en hard geluid slecht verdragen wordt. Een aanval duurt vaak 4- 72 uur, maar is meestal binnen een dag over. In sommige gevallen kunt u een korte tijd voor de aanval flitsen, golvende beelden zien, een zogenoemde aura. Ook kan het zijn dat

Een migraine aanval ontstaat door een tijdelijke storing in het samentrekken en uitzetten van de bloedvaten in de hersenen door een overgevoeligheid van de zenuwen. Delen van de hersenen kunnen hierdoor overmatig worden geactiveerd en de bovengenoemde symptomen veroorzaken. Bepaalde voedingsmiddelen staan bekend om het uitlokken van een migraine aanval, zoals smaakversterkers in het eten (E621), sulfiet (wijn), nitraat ( in groentes) en aspartaam (kunstmatige zoetstof in light producten). Ook vrouwelijke hormonen kunnen invloed hebben op een migraine. Het gebruik van de anticonceptiepil kan een migraine positief of negatief beïnvloeden. Wervelblokkades hoog in de nek kunnen tevens aanleiding geven tot het optreden van een migraine. Dit komt doordat hoog in de nek zenuwen lopen van het centrale zenuwstelsel welke een relatie hebben met de bloedvaten die de hersenen voorzien. Chiropractie is niet altijd de oplossing van een migraine maar kan in veel gevallen voor verlichting van de klachten geven en of de frequentie van aanvallen naar beneden brengen. Ook kan de chiropractor u voorzien van adviezen en tips rondom migraine.

Spanningshoofdpijn

Deze vorm van hoofdpijn is vaak minder heftig dan migraine en zit vaak als een band rondom het hoofd. De frequentie en hevigheid van spanningshoofdpijn varieerd, maar ontstaat vaak aan de achterzijde van het hoofd en trekt door tot boven de ogen. De oorzaak van de deze hoofdpijn ligt vaak in een een slechte (werkhouding). Doordat we in het dagelijks leven vaak zitten ontstaat er een disbalans in de spieren waardoor de spieren aan de achterzijde van het hoofd vaak worden overbelast. Deze verhoogde spierspanning is slechts een onderdeel van de hoofdpijn. Doordat de spanning van de spieren hoger wordt, bewegen de gewrichten hoog in de nek minder goed welke daarom mede verantwoordelijk zijn voor de pijnklachten. Tijdens de intake en het onderzoek wordt de oorzaak van de klachten achterhaalt om u zo goed te kunnen behandelen en daarnaast ook te voorzien van adviezen en oefeningen om de klachten zo ook in de toekomst te voorkomen.