Waarom krijgen wij houdingsklachten?

Houdingsklachten, waarom gebeurt dit?

De mens heeft eeuwen lang erover gedaan om rechtop te staan en lopen en hier zijn we veel slimmer van geworden. Wat merk je echter de laatste jaren, mensen gaan steeds meer zitten, bewegen minder en hebben vaker klachten in bovenrug en nek. Zit hier een oorzaak en gevolg tussen en wat kunnen we hiermee?

Het werk wat we doen vind steeds vaker plaats achter een bureau, in de auto en is vaak langdurig en statisch met als gevolg dat de spieren verstijven, de rug in een gebogen positie komt te staan en we vaak pijn in de nek en schouders krijgen.

Je ziet ook vaak dat mensen tijdens hun werk vaak aan de schouders wrijven omdat ze zo last hebben van een stijve nek. De ruimtes worden vaak slecht geventileerd wat de klacht niet ten goede komt.

Vaak eenvoudige oplossingen kunnen het begin van chronische nek-schouderklachten voorkomen en zo mogelijk ziekteverzuim tegen gaan. Hieronder noem ik er een paar.

1. Las minipauzes in. Dit hoeft niet lang te zijn. Belangrijk is om de circulatie op gang te brengen. Zorg ervoor dat je de schouders, ellebogen, polsen eens door beweegt, de rug een aantal keren hol en bol maakt en je jezelf opstrekt en lang maakt. Hierdoor gaat het bloed goed stromen en worden de spieren weer goed doorbloed.

2. Ga dagelijks eens een stukje lopen. Door rechtop te staan en te bewegen kan je vaak veel beter nadenken. Denk maar eens in wat je doet als je een lastig telefoon gesprek hebt, juist! Je gaat opstaan en heen en weer wandelen. Op deze manier gebruik je je hersens dus effici├źnter.

3. Zorg voor een juiste werkplek. Het is belangrijk dat je werkplek zo staat afgesteld dat je er ontspannen kan werken. Op de volgende site staat een test die je kan nemen om te kijken hoe je houding aan het bureau is.

http://www.deoptimalewerkplek.nl/

Leave a Comment