Oefeningen voor het voorkomen van lage rugklachten

Lage rugklachten voorkomen

Wat kan ik doen om lage rugklachten te voorkomen?

Minstens 80% van alle mensen krijgt in het leven wel eens te maken met lage rugklachten. Dit zorgt voor veel arbeidsverzuim maar bovenal voor veel persoonlijk ongemak. Is hier wat aan te doen, en als dat zo is wat kan je hier zelf aan doen?

Hieronder volgen een aantal tips die je kan gebruiken om een gezonde rug te houden.

1. Zorg voor een optimale soepelheid van de heupen.
Het is belangrijk om de heupen soepel te houden. Dit is belangrijk omdat je juist je heupen moet gebruiken tijdens het tillen en alle andere activiteiten in het dagelijks leven. Zijn de heupen stijf dan moet de beweging uit de rug gehaald worden wat ervoor zorgt dat deze sneller overbelast wordt en de kans op rugklachten groter wordt.
Met name het strekken van de heup is erg belangrijk. Je kan rek-oefeningen doen om dit beter te maken.

2. Het houden van een neutrale rug (rugstijfheid)
De rug is uiteindelijk niet gemaakt om veel te bewegen, maar juist om een stabiele basis te vormen. Te lang zitten, te veel tillen met gebogen rug, autorijden, etc geven dus een te grote belasting voor de rug en kunnen leiden tot rugklachten. Om een neutrale rug te houden is het belangrijk om altijd een lichte 'brace' te hebben op de romp. Dit doe je door een lichte druk te zetten op de romp. Deze lichte aanspanning zorgt ervoor dat je je romp activeert en de spieren op spanning zet.

3. Het afwisselen van houdingen

Als je te lang in dezelfde houding blijft zitten verzuren de spieren uiteindelijk. Door te wisselen van houdingen kan de circulatie de spieren van bloed voorzien zodat er zuurstof gebracht kan worden en de afvalstoffen afgevoerd kunnen worden. Met name het lang autorijden en het zitten op kantoor zijn voorbeelden van activiteiten die doorbroken moeten worden met korte momenten van beweging.

4. Let op je gewicht

Ondanks dat het hebben van overgewicht niet automatisch hoeft te leiden tot lage rugklachten adviseer ik toch altijd om hier mee bezig te gaan. Dit komt doordat als je op je gewicht let je automatisch bezig bent met een gezondere voeding en meer bewegen. Dit tezamen zorgen ervoor dat de kans op rugklachten minder wordt.

5. Blijf niet te lang door lopen met klachten

Als je klachten krijgt blijf hier dan vooral niet te lang mee doorlopen. Doe je dit niet dan creëer je vaak een negatieve spiraal waarin je steeds minder gaat bewegen en de rugklachten eerder zullen toenemen dan afnemen. Als de mogelijkheid er is ga dan op zoek naar een chiropractor die je deskundig kan  onderzoeken en vaak met een eenvoudige en korte behandeling van je klachten kan afhelpen. Ook kan deze je geruststellen en het normale verloop van eenvoudige rugklachten uitleggen en zo nodig als hij het niet vertrouwd je verwijzen voor verder onderzoek.

Een goede oefening elke morgen is de Cat Camel oefening. Klik HIER voor een filmpje op Youtube die de oefening laat zien.

Leave a Comment