Warmte of koelen deel 2

WARMTE of juist KOELEN deel 2

Het vorige bericht ging over acuut letsel. In dit bericht wil ik het hebben over wat meer chronische klachten.

In principe kan je voor chronische klachten kiezen of je warmte of ijs wil gebruiken. Hieronder zal ik dit verder toelichten.

Warmte geeft een prettig gevoel aan de spieren op het moment dat je hier een warmtepakking oplegt. Dit geeft ontspanning aan de huid en de meest oppervlakkige spieren. De diepte werking van warmte is niet te groot, anders zou je lokaal de huid verbranden. Omdat het zo een prettig gevoel is zorgt dit ook dat je je minder gestrest voelt wat verdere ontspanning kan geven. Je stimuleert met warmte de oppervlakkige sensoren van de huid, deze sensoren zorgen ervoor dat de 'pijnpoort' bij het ruggenmerg als het ware dichtgedraaid wordt. Dit is ook de reden dat je moeder vroeger over je arm wreef als je pijn had (kortom het werkte echt!)

IJs toepassing is echter ook goed mogelijk. Je moet er wel voor zorgen dat je dit lang genoeg laat zitten. Dit betekend dat je de ijspakking er 15-20 minuten op moet laten zitten. Het voordeel van ijs is dat je de conductie/snelheid van zenuwen wat remt waardoor pijn minder ervaart, het als het ware verdoofd. Ook heeft ijs een diepere werking dan warmte en komt het tot diepere spierlagen. Mochten er ontsteking processen aan de gang zijn dan remt ijs dit bovendien. Nadeel is dat ijs in het begin niet prettig aanvoelt.

Conclusie: Je kan zowel warmte als ijs gebruiken voor de meer chronische aandoeningen. Voor de wat meer sportgerelateerde chronische blessures zou ik eerder ijs gebruiken en ook de dieper liggende spieren. Ook voor uitstralingsklachten in de armen/benen zou ik ijs gebruiken door een ijspakking in de nek/onderrug te leggen. Voor stijve schouders/bovenrug klachten zou ik warmte gebruiken omdat het zo prettig aanvoelt.

Leave a Comment