Warmte of koelen?

WARMTE of  KOELEN?

Veel mensen gebruiken een pitten kussen of warmte op het moment dat ze pijnklachten hebben in spieren omdat dit zo prettig is en lekker aanvoelt. Voor het hebben van een acute blessure weten mensen weer dat koeling beter op zijn plaats is, maar hoe zit het nou echt en wat kan je het beste gebruiken?

Vandaag eerst wat te doen met een acute blessure.

Als je een acute blessure hebt, zoals een zweepslag, het door je enkel gaan, acuut door de rug gaan zorgt ervoor dat de weke delen (spieren, pezen en banden) geblesseerd raken. Er is schade ontstaan aan de betrokken weke delen. Hierdoor is ook de bloedvoorziening in het gebied beschadigd en kan er zwelling ontstaan bij de blessure. Het gebied wordt pijnlijk, er ontstaat een bewegingsbeperking. Door de zwelling en de pijn ontstaat er stijfheid waardoor je minder beweegt en dit is het begin van een vicieuze cirkel.

Dit willen we tegen gaan door ijs te gebruiken. Het ijs zorgt er in eerste instantie voor dat de de bloedvaten vernauwd worden zodat er geen bloed en vocht kan lekken wat de zwelling dus verder tegen gaat. Verder zorgt het ijs ervoor dat de pijnzenuwen de pijn minder goed kunnen transporteren naar de hersenen waardoor je de pijnprikkels minder goed ervaart. Er ontstaat een soort van gevoelloosheid.

Voor acute blessures geld dus een RICE principe

R - Rust (geef het betrokken gebied relatieve rust door het niet teveel te belasten)
I - IJs (leg ijs op het betrokken gebied)
C - Compressie - (Lichte druk op het pijnlijke gebied kan ook lokale zwelling tegen gaan
E - Elevatie - Leg het betrokken gebied omhoog zodat de afvoer gestimuleerd kan worden dmv de zwaarte kracht.

Leg het ijs niet te lang op het pijnlijke gebied. Normaal gesproken niet langer dan 10 minuten. Houd je het langer dan 10 minuten op de pijnlijke plek dan ontstaat er juist het tegenovergestelde effect. Zorg er ook voor dat je het ijs niet direct op de huid plaatst anders kan er lokaal verbranding plaats vinden.

Laat je blessure ook snel onderzoeken om te beoordelen hoeveel schade er is en of verder onderzoek noodzakelijk is en of dat behandeling gewenst is.